DYLON – "Dyes of London" – grundades 1946 av de två unga entreprenörerna Luca Purbeck och Peter Samuel. De började sälja färgstarka färgmedel i ett garage i centrala London.
Från denna blygsamma start blomstrade DYLON i efterkrigstidens Storbritannien, som präglades av valspråket "make-do & mend", genom att tillverka textilfärger som lyste upp hem, garderober och humör över hela landet.
Företaget fortsatte att växa under rock’n’roll åren på 1950-talet. Under de följande årtiondena erövrade DYLON världen och sålde textilfärger i över 70 länder över hela världen.
Det lössläppta sextiotalet var en höjdpunkt för DYLON; enligt mångas förmenande förra århundradets mest färgrika period. Skyltningen i fönstren på DYLONs chica butik på Edgware Road gjordes ständigt om för att inspirera modets avant-garde. Samtidigt tillverkade tonåringarna sina egna kläder, kortade kjolar, batikfärgade t-shirts och klädde sig i nya, spännande färger.
Dylon gick vidare med innovationer under 1970- och 1980-talet och lanserade ett brett urval av textilvårdsprodukter, från strykhjälpmedel till fläckborttagningsmedel som kunde hålla färgerna fräscha. Till och med Grace Kelly visade intresse för DYLON-produkterna vid en internationell utställning i Monte Carlo 1979.
Under 1990-talet var DYLON en konstant favorit i tv-programmet Changing Rooms, som ligger till grund för dagens alla inrednings- och renoveringsprogram, och produkterna användes av heminredningsguruer som Laurence Llewelyn-Bowen. Vid den tidpunkten fortsatte DYLON sin innovationstrend med superbekväma DYLON Wash & Dye.
Nu är DYLON rätt på trenderna igen, när människor minskar slöseriet med ägodelar. Återanvändning är hett, och många väljer att ändra i stället för att kasta bort. Med DYLON textilfärger kan människor uttrycka sig själva med unikt färgade kläder eller hemtextilier.